پسته اکبری انس 20 باعث مسمومیت افراد یک مهمانی در شب یلدا شد

مطالعات مختلف با استفاده از عصاره با غلظت 10 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم در موش های تخمدان برداشته شده و در یک مطالعه با استفاده از عصاره هیدروالکلی پوست پسته اکبری انس 20 رسیده در غلظت، پتانسیل پسته را در کاهش رفتارهای شبه اضطرابی نشان داده اند.

دوز mg/kg 10 در مدل اضطراب ماز بالا. مطالعه موش‌های تخمدان‌برداری شده همچنین اثربخشی پسته را در افزایش حافظه کاری و قدرت فیزیکی نشان داد.

آزمایش‌های جایگزینی پیوسته ماز Y و آزمایش‌های ماز آبی موریس در موش‌های صحرایی ویستار به ترتیب تأثیر روغن دانه پسته ورا را بر حافظه فعال و بر یادگیری و حافظه فضایی ارزیابی کردند.

پسته

روغن پسته حافظه و اختلالات شناختی را بهبود بخشید، اما تأثیری بر پارامترهای حافظه فضایی نداشت.

سایر ترکیبات زیست فعال پسته که به سلامت شناختی کمک می کنند، کاروتنوئیدهای زانتوفیل لوتئین و زآگزانتین هستند. این کاروتنوئیدهای غذایی می توانند از سد خونی مغز عبور کنند و به طور انتخابی در ناحیه ماکولا شبکیه و مغز گنجانده شوند.

در ماکولا، لوتئین و زآگزانتین به عنوان رنگدانه ماکولا (MP) شناخته می شوند. در مغز، آنها 66 تا 77 درصد از کل محتوای کاروتنوئیدی مغز را تشکیل می دهند، که دلالت بر نقشی در شناخت دارد.

با استفاده از تراکم MP به عنوان بیومارکر غلظت زانتوفیل مغز، رابطه بین این کاروتنوئیدها و سرعت پردازش زمانی پیشنهاد شده است که جزء ضروری عملکردهای حسی و شناختی مانند زبان، عملکرد اجرایی، یادگیری و حافظه است.